Mor og barn

Spedbarnskolikk

Babyen din gråter hjerteskjærende og intenst. Trekker beina oppunder seg, fekter med armene og presser hodet bakover.Trøst hjelper ikke. Det som skulle være en fredfull tid sammen med den nyfødte har utviklet seg til småbarnsforeldres verste mareritt.

KISS / KIDD

KISS kan bli oversatt som en kraftig nakkelåsning som påvirker barnets utvikling og velbefinnende. God nakkefunksjon er grunnleggende for barnets generelle utvikling, koordinasjon og integrering av sanseinntrykk. Barn er annerledes enn voksne på mange måter, de har et uferdig nervesystem, de er mykere og mer bevegelige. Størrelsen og tyngden på hodet relativ til kroppen er mye større enn hos voksne. Samtidig er muskulaturen til å holde hodet oppe svakere.

Graviditet

Et svangerskap kan by på en del utfordringer ettersom magen vokser og kroppen forandrer seg. For den gravide finnes det mange gode grunner for å velge et medikamentfritt behandlingsalternativ

Bekkenløsning

Smerter i rygg, bekken eller mot symfysen under eller etter graviditet kan være symptomer på bekkenløsning. Men det kan også skyldes andre tilstander. Din kiropraktor vet å skille mellom de forskjellige tilstandene.

Om barn og utvikling

Det å bli født kan være en stor påkjenning for kroppen. Vanligvis tåler barnet dette, men selv en normal fødsel kan ha stor innvirkning på barnet, for eksempel hvis den er veldig rask. Belastningen blir ekstra stor hvis barnet kommer i seteleie eller har ligget trangt i livmoren. Dette vil kunne føre til symptomer som blir merkbare rett etter fødselen, eller først etter lang tid. Luftsmerter og gråt er noen av de mest kjente. Andre plager kan være posisjonelle problemer, for eksempel at de ikke klarer å snu seg, vondt for å ligge på ryggen eller smerter i nakken. Ofte skyldes dette blokkeringer og feilfunksjoner i ryggsøylen.

Les mer om Mor og barn

Øvelser du kan gjøre selv

HAR DU HELSEFORSIKRING?

Du kan med fordel benytte deg av din helseforsikring hos følgende forsikringsselskaper m.fl.

ved alle Kiropraktorgruppen sine klinikker rundt om i landet.