FROZEN SHOULDER

Frozen shoulder er noe mange har hørt om, men som mange kanskje ikke fullt vet hva er.

Hva er frozen shoulder?

Frozen shoulder, frossen skulder eller skulderkapsulitt (kjært barn har mange navn), betraktes per i dag som en betennelsestilstand som rammer skulderens leddkapsel. Det er mange kjente, men også ukjente, årsaker til hvorfor dette oppstår, og vi vet at så mange som 2-5 % av befolkningen vil få. Kvinner, og særlig de med diabetes, er utsatt. Tilstanden oppstår nesten alltid mellom 40-60 år, så har du vondt i skulderen og du er 30 eller 70 år, skyldes det mest sannsynlig noe annet.

Ulike faser

Med frozen shoulder gjennomgår man typisk en vond fase og deretter en stiv fase. Man kan ha perioder med nye smertetopper senere i forløpet, men som regel oppleves tilstanden verst de første ukene. Smertene i den vonde fasen ved frozen shoulder oppleves av mange som huggliknende eller tannpineaktig, og hurtige bevegelser av skulderen er noe man helst unngår. Andre tilstander som kan gi en stiv skulder er skulderleddsartrose, men dette forekommer typisk etter fylte 60 år.

Smertene kommer sjeldent akutt, men i løpet av noen dager/uker – til forskjell fra eksempelvis en kalkbrist som kommer helt akutt. Dette er en veldig smertefull tilstand og gir en akutt stiv skulder pga smertene. En kalkbrist er når kalk i en av skulderens sener brister (enten sponant eller pga belastning eller traume), og gir en kraftig slimposebetennelse som gjør det nesten umulig å bruke og sove på skulderen de første dagene. Gjennom en ultralydundersøkelse klarer vi enkelt å skille mellom disse to tilstandene.

Majoriteten av de med frozen shoulder blir bra etter ett år, men for noen tar det lenger tid. I vond fase seiler kortisoninjeksjoner opp som beste behandling (anbefalingen er maksimalt tre injeksjoner per år), og først og fremst er dette behandling mot smertene, selv om noen også opplever å få bedre bevegelighet i skulderen.

I stiv fase er det viktig å ta tiden til hjelp. Bruker du skulderen i denne fasen kan det gjøre vondt, men det forlenger nødvendigvis ikke perioden du har frozen shoulder. Med andre ord: Her bestemmer du selv hvor mye du vil utfordre skulderen din, avhengig av hvilke mål du har, mens kroppen bruker den tiden det tar på å rydde opp selv.

Frossen skulder1
Frossen skulder2